Napodobí Musk se svým X úspěch čínského WeChatu?

Napodobí Musk se svým X úspěch čínského WeChatu?
18 / 8 / 2023 Ivo Procházka

Znáte WeChat, pomyslný švýcarský nůž mezi mobilními aplikacemi? Pokud ne, vězte, že s 1,4 miliardy uživatelů patří mezi nejrozšířenější aplikace na světě. WeChat je primárně používán v Číně a patří do stáje IT giganta Tencent. Tato aplikace spojuje celou řadu funkcí do jedné platformy v mobilním telefonu s téměř všemi potřebnými funkcemi. Tím je jedinečná a neobyčejně úspěšná. Kráčí nyní Muskovo X stejným směrem?

Tencent měl v Číně s rozvojem WeChatu jednodušší pozici. Číňané totiž zpočátku neměli tak snadný přístup k internetu přes počítač pro pomalé zavádění pevného připojení. Mobilní sítě se většinou rozvíjí snadněji a rychleji. Rovněž je snazší vyvinout aplikace v poměrně uzavřeném prostředí mobilního telefonu než na počítači.

 

Tencent začal WeChat skromně rozvíjet jako chatovací aplikaci, ke které postupem času přidal mobilní zprávy, volání, video hovory, sociální síť, objednávky všeho možného, jako je jídlo nebo služby, mobilní platby, hry, zpravodajství a seznamku. Vše zabaleno do jedné aplikace, která byla doplněna o platby pomocí QR kódů, které jsme my Češi začali objevovat teprve nedávno, spojené s debetní nebo kreditní kartou, dále pak půjčky, investice, platby za energie a další finanční služby.

 

Je to jako kdybyste spojili WhatsApp, Facebook, Apple Pay, Google Pay, Snapchat, Uber, Amazon a Tinder do jedné aplikace. Nepříjemná vlastnost takto dominující aplikace je, že čínskému státu velmi usnadňuje cenzuru a dohled nad životy lidí. Prohřešky se často trestají zrušením WeChat účtu, bez kterého je uživatel jak ryba na suchu.

 

Je zajímavé, že se na západních trzích doposud nenašel žádný hráč, který by se k funkcím WeChatu alespoň částečně přiblížil. Postupné spojování různých aplikací do jedné je poměrně triviální, a je s podivem, že se o to žádná společnost nepokusila. Každá z Big Tech firem ve svých snahách ustrnula napůl cesty a nebyla schopna překročit svůj stín.

 

Daří se jim tak dobře, že přestali inovovat? Bojí se přílišné dominance na trhu, která by je mohla dostat do hledáčků regulátorů? Nebo se obávají, že podobné snahy na Západě narazí na malou akceptaci mobilních digitálních plateb, které jako motor pohání rozmach WeChatu v Číně? Digitální platby totiž nejsou na Západě tak rozšířené, přesto nákupy přes internet zažívají nejenom u nás rozmach. V drtivé většině případů jde o digitální transakce, spíše než o platbu v hotovosti kurýrovi při převzetí.

 

První, kdo se netají s plány napodobit úspěch WeChatu, je Elon Musk, který převzal Twitter a nedávno jej přejmenoval na X. Pod jeho vedením začaly v Twitteru rozsáhlé a často chaotické změny, jež prozatím vedly k poklesu příjmů z reklamy. Twitter však na rozdíl od svých souputníků v klíčových parametrech, jako je počet uživatelů nebo příjmy, dlouhodobě stejně stagnoval.

 

Elon Musk má s X velké plány. První oblast, na kterou se chce Musk zaměřit, jsou platby, u nichž ostatně svoji byznysovou kariéru začal, když s velkým úspěchem prodal PayPal eBay. Má však X takové uživatele, kteří začnou přes X kupovat lístky na koncert, platit za jídlo doručené domů nebo za nákupy na internetu? Druhou oblastí je placené členství, které v podobě Twitter Blue Elon Musk resuscitoval za 8 dolarů na měsíc. Neobsahuje však atraktivní prémiové funkce, za které by uživatelé byli ochotni platit. Rovněž nejsou vyřešeny problémy s ověřením totožnosti uživatelů, a tak Twitter Blue mohou zakoupit i spamové boty, jejichž příspěvky asi vidět nechcete. Musk se dále zaměřuje na podporu tvorby obsahu, plánuje delší příspěvky v podobě Twitter Notes (někteří uživatelé kvůli tomu začali utíkat k Substacku), sdílení videa (nově v délce až 2 hodiny) anebo sdílení příjmů z reklamy s tvůrci obsahu, na podporu čehož bylo vyčleněno 5 milionů dolarů.

 

Situaci Elonu Muskovi neulehčuje fakt, že společnost Meta (vlastník Facebooku) rozjela v mezidobí svoji vlastní aplikaci Threads na sdílení zpráv. Ale je to jen zase další, samostatně stojící aplikace Mety, která vize Elona Muska rušit nutně nemusí. Jestli se chce X přiblížit aspoň částečně WeChatu, musí Elon Musk a jeho tým udělat z X aplikaci, která prostoupí každodenní život svých uživatelů jako WeChat v Číně.

 

WeChat se však nepropracoval ke svému dominantnímu postavení ze dne na den. I pro Elona Muska a X to bude běh na dlouhou trať s neustálým iterativním hledáním nových funkcí a byznysových modelů, a to nejenom ve velmi konkurenčním prostředí, ale i v prostředí ovlivněném mnoha regulativními požadavky.

 

Ivo Procházka, odborník na digitální transformaci