Ceny elektromobilů budou klesat, tahounem jsou výrobci z Číny
Hlavním tématem největšího čínského autosalónu v Pekingu byla digitální konektivita a elektromobilita. Přední světové automobilky zde letos představily 117 nových modelů a koncepčních vozů. Nechyběly ani nové vozy s cenovkou pod půl milionu korun. Díky nízké ceně a dobré kvalitě se mohou brzy prohánět i po našich silnících.
Nejlevnější elektrická Škoda Enyaq se u nás prodává v ceně nad milion korun. I když už Škoda představila i levnější elektrický model Epiq s cenovkou kolem 600 tisíc, auto zůstává designovou studií a ozvěnou budoucnosti. V Pekingu se ale – zdá se – budoucnost odehrává už teď a elektromobily za dostupné ceny jsou realitou.
Transformace automobilového průmyslu v Číně a přechod na elektromobilitu probíhá velmi rychle, což reflektoval i největší čínský autosalón. Od čtvrtka 25. dubna do soboty 4. května bylo k vidění celkem 271 nových vozů s alternativním pohonem.
Světové a čínské značky představily množství nových modelů a zahraniční automobilky se pochlubily i velkými plány na investice ve snaze přizpůsobit svou strategii konkurenci na čínském trhu a dohnat přechod na elektrický pohon. Snad jedinou automobilkou z velkých hráčů, která se neúčastnila, byla Tesla. Elon Musk má totiž špatné zkušenosti z mezinárodního veletrhu v Šanghaji, kde si protestující žena stoupla na vystavenou Teslu a začala křičet, že jí nefungují správně brzdy a požadovala odškodné.
To je trošku škoda, protože právě Tesla byla firmou, která na pozvání čínské vlády přinesla na trh v roce 2018 tvrdou konkurenci a pomohla pozvednout kvalitu čínské elektromobility na světovou úroveň. Výměnou za to získala Tesla bezprecedentní přístup na trh a stala se první zahraniční automobilkou bez povinnosti založit společný podnik s čínským partnerem a sdílet své know-how.
To, že čínské vozy nejsou jenom o nízkých cenách, bylo vidět i na pekingském autosalonu. Největší Muskův konkurent BYD zde představil své prémiové značky Yangwang a Denza ve snaze profilovat se v segmentu dražších a luxusních aut. Přehlídka kvalitních a drahých elektromobilů nicméně není to jediné, co se na čínském trhu děje.
Konkurence je na největším trhu s elektromobilitou obrovská, což rozpoutalo cenovou válku. Množství modelů zde firmy nabízejí za méně než půl miliónu korun. Například právě největší čínská automobilka BYD v cenové válce zlevnila už pátý model nazvaný e2 pod 100 tisíc jüanů (322 tisíc korun).
Cenová válka se nevyhýbá ani americké Tesle a rozhodně nedává spát evropské konkurenci, což může být dobré z hlediska zákazníka, ale strašidelné z hlediska zaměstnance v automobilovém průmyslu. Rostoucí konkurenci pociťuje i Musk, který se před deseti lety chlubil obrovským náskokem. Na konci minulého roku prodala skupina BYD, za kterou stojí i jeden z nejslavnějších amerických investorů Waren Buffet, poprvé více aut než Tesla a na jedno čtvrtletí firma získala světové prvenství ve výrobě elektromobilů. Musk proto pod tlakem rostoucí konkurence slíbil urychlit vývoj a výrobu dostupnějšího modelu, který má začínat už na 25 tisíc dolarech (zhruba 600 tisíc korun).
Konkurenci na čínském trhu ale nečelí jenom Elon Musk. Evropští výrobci naráží na srovnatelnou kvalitu a aby neztratili svůj podíl na trhu, musí i oni s cenami dolů. Zatímco tradiční automobilky se tak seznamují s novou realitou trhu a dohánějí, co zaspaly, čínské společnosti už levné vozy mají a teď přemýšlí, kam vyvést svou přebytečnou kapacitu.
Čína má v elektromobilitě velký náskok a její firmy nabízí výrazně nižší ceny. Evropská komise sice od října minulého roku zvažuje možnost zvýšit dovozní cla, aby zpomalila čínské automobilky a zdražila jejich auta pro evropský trh, výše cel nicméně pravděpodobně nebude dost vysoká, aby zastavila expanzi čínské elektromobility. V následujících letech tak můžeme očekávat rostoucí nabídku za velmi konkurenční ceny i u nás.
Jan Kohn Vesely, ekonomický analytik
Úvodní obrázek článku jsme vytvořili s pomocí umělé inteligence.