Za van Goghem do Pekingu: unikátní výstava rozhýbe jeho dílo

Za van Goghem do Pekingu: unikátní výstava rozhýbe jeho dílo
26 / 6 / 2019 Sinoskop

Interaktivní digitální výstava holandského postimpresionistického mistra Vincenta van Gogha je k vidění v Národním muzeu Číny v Pekingu. Ožívá na ní více než 200 maleb a kreseb. Známé prvky a rysy van Goghových obrazů byly digitalizovány, animovány a promítnuty na celý výstavní prostor, který tak vtáhne diváky do úchvatného mistrova života a vnitřního světa. Poutavou kombinaci zvukové a světelné show s názvem „The Immersive Experience" („Pohlcující zážitek") lze navštívit do 22. září letošního roku.

Slunečnice se jemně zachvívají a lopatky větrných mlýnů se začínají pozvolna otáčet. Sedě před plátnem, vybírá mistr ten pravý odstín z palety barev. Náhle se scéna mění, a z vázy s řezanými květinami se řine voda, začne přetékat a vytvářet pramen...
Inovativní technologie umožnily oživení více než 200 děl slavného umělce. Ta se předvedou ve více jak půlhodinové přehlídce v samostatném výstavním boxu ve tvaru kvádru, situovaném ve třetím patře Národního muzea Číny. V něm se divák nejprve setkává se samotným van Goghem v projekci galerie s výstavou umělcových autoportrétů. Následně se imaginární prostor galerie proměňuje v různé scény inspirované van Goghovými ikonickými díly, do kterých návštěvníci vstupují jako do reálného prostoru. V jednu chvíli tak návštěvníky obklopí kvetoucí mandloně, následně jejich pozornost odvedou vrány letící nad širými lány obilí a nad hlavou jim visí zasněná van Goghova hvězdná noční obloha.

Trend interaktivních výstav s využitím digitálních technologií namísto originálů si získává stále více fanoušků, umožňuje intenzivní divácký prožitek se zapojením více smyslů a snazší vhled do života i tvorby umělců. V posledních letech byly realizovány podobné výstavy právě na motivy Vincenta van Gogha nebo Gustava Klimta.

Každá výstava je ušita na míru prostoru

Mario Iacampo, prezident belgické společnosti Exhibition Hub, která se specializuje na výrobu a distribuci interaktivních výstav uvedl, že využívá 3D skenovací a mapovací techniky pro dosažení unikátního výsledku. Ideální jsou digitální projekce na velké plochy, jako jsou stěny a podlahy. Také barevnost se ladí tak, aby byla naprosto stejná a přirozená jako u originálů. „Technologický vývoj zcela mění způsob, jakým lidé přistupují k umění. Tím, že oživují obrazy slavných mistrů v kontextu digitální expozice, nabízejí divákům intenzivní prožitek a snazší pochopení,“ říká Iacampo.

Také na výstavě v Národním muzeu Číny se objevuje přizpůsobený motiv van Goghovy známé malby „Pokoj v Arles“. Lze tak vejít do jedné z několika místností, které si umělec pronajal v místě známém jako „Žlutý dům v Arles“ na jihu Francie. Malba je velmi působivá nejen díky kontrastu jasných barev a ostrých úhlů, ale i jako svědectví o autorově tvůrčím období. Malíř sám v Arles usiluje o získání větší svobody a zve i přítele, malíře Paula Gauguina, aby s ním zde na čas zůstal a pracoval. Zprvu příjemný čas v jižní Francii se ale proměnil v napětí mezi oběma umělci, které končí známým van Goghovým aktem, kdy si uřízl levý ušní lalůček.

Pekingská interaktivní výstava nabízí i tvůrčí sekci, kde si lidé mohou malovat nebo kreslit, a poté nechat své výtvory naskenovat a zobrazit jejich digitální verzi na obrazovce. V části s virtuální realitou lze pak „navštívit“ místa, kde van Gogh tvořil.

Peking je vůbec prvním čínským městem, kde se takováto výstava koná, jak ale uvádí Mario Iacampo, společnost Exhibition Hub doufá, že se představí i v Šanghaji, Chengdu a Guangzhou. O budoucích výstavách prý aktuálně jedná s místními galeristy.

Zdroj: chinadaily.com