Inovativní cestovka čínské mladé generace

Inovativní cestovka čínské mladé generace
13 / 1 / 2020 Jan Krejčí

Nastoupit do autobusu – zdřímnout si. Vystoupit z autobusu – ulevit si. Dorazit k památce – vyfotit se. Tak zní humorná průpovídka, která se většinou vybaví Číňanům, když se řekne slovo cestování.

Jak rozumět slovu inovace?

Někdy se můžeme setkat s názorem, že inovace musí být něco naprosto nového. Výzkumy ovšem prokázaly, že inovace jsou v zásadě spojením již známých prvků z odlišných oblastí. Známý americký novinář a autor několika bestsellerů Charles Duhigg ve své knize Chytřeji, rychleji, lépe tento princip ilustruje na příkladu muzikálu West Side Story. V tomto uměleckém díle inspirovaném Romeem a Julií se snoubí klasické prvky jako balet a opera s moderními prvky s prostředím tehdejší moderní společnosti. Tento přístup je v uměleckém světě celkem běžný a funguje i ve světě vynalézání. Steve Jobs v roce 1996 pronesl, že „kreativita je jen spojování věcí“.

 

Mladý věkem, starý zkušenostmi

Měl jsem možnost na jednu hodinu pohovořit se zakladatelem a majitelem firmy Pcheng Š'-pchingem (彭士平). Vzhledem se nijak neliší od svých vrstevníků. Snad jen, že toho dne měl na sobě poněkud extravagantnější černý kabát, na kterém byly v metalovém stylu pověšené kovové kruhy a přezky. Při rozhovoru s ním zaujme jeho vyspělé uvažování. Narodil se teprve v roce 1994, ale jeho firma má hodnotu několika stamilionů jüanů, tedy zhruba miliardu korun.

 

Nejvíce mě překvapila jeho věta, že podniká už od druhého stupně základní školy. I když ve výsledku to vlastně překvapující vůbec není. Žádný učený z nebe nespadl a k mistrovství se lze propracovat pouze neustálým tréninkem a snahou se pořád zlepšovat. Tehdy jako teenager přeprodával sportovní boty svým spolužákům a známým. Činnost, která je sama o sobě pro málokoho inspirující, ale o to pravdivěji popisuje podnikatelskou realitu, která vyžaduje cit pro příležitost, praktické myšlení a schopnost převést nápad ve skutečnost.

 

Kouzlo síťového marketingu

Ne vše se povede na první pokus a samozřejmě i on zažil neúspěchy. Jeho současný model podnikání se začal rodit na vysoké škole v oboru průvodcování, když pro spolužáky organizoval zájezdy. To mu umožnilo poznat do hloubky svůj obor nejen z teoretické, ale i praktické stránky.

 

Jeho model kombinuje obor cestování se síťovým marketingem, také známým jako multi level marketing. Každý člen složí poplatek za vstup do platformy a tím se zároveň stává i distributorem. Marketing je na samotných členech – pomocí sociálních sítí – což není nic těžkého, protože fotkami z dovolené se rád pochlubí každý, i když za to nic nedostane. Zde ovšem každý čerpá provize z útraty partnerů, což je výrazný motivační prvek pro rozšiřování distribuční sítě.

 

Zatím se tato inovace projevila jako velice úspěšná, jeho cestovatelská platforma Siang-meng-jou (享梦游) stále roste. Zajímavé je, že všech více než sedmdesát tisíc partnerů-distributorů je narozeno po roce 1990. To byl ostatně i záměr zakladatele, jak dát nové platformě identitu. Sám Pcheng Š'-pching (彭士平) byl ve své rodné provincii Chu-nan vyhlášen podnikatelem roku.

 

Setkání s lidmi, kteří dali svému životu jasný směr, jsou vždy inspirující.

 

 

Jan Krejčí, ekonom z Centra asijských studií Vysoké školy ekonomické v Praze