Čínští turisté – požehnání pro maloobchody

Čínští turisté – požehnání pro maloobchody
3 / 6 / 2019 Karolina Ötwösová

V centru Prahy můžeme vidět každý rok více čínských turistů, za deset let počet jejich příjezdů vzrostl z několika desítek tisíc na šest set tisíc (člověko)příjezdů ročně. S návštěvou země, atmosféry a památek jim těsně souvisí i nakupování, které je důležité nejvíc pro obchodníky z oblasti módy, šperků, hodinek a skla. Pojďme se podívat, proč jsou čínští turisté důležitější v porovnání s příjezdy z jiných zemí.

Podíl útrat čínských turistů v České republice každý rok roste, čehož jsou důkazem vyžádané vratky DPH. V níže uvedeném grafu je uveden procentuální vývoj podílu útrat čínských turistů na celkových útratách od mezi léty 2010 až 2018.

 

Průměrný nákup čínského turisty má od roku 2010 rostoucí tendenci. Za rok 2018 je hodnota průměrného nákupu už 828 EUR. Na níže uvedeném grafu je viditelný růst průměrného nákupu čínského turisty za posledních osm let (hodnoty jsou uvedeny v eurech).

Průměrná hodnota nákupu čínských turistů je v porovnání s Ruskem a Izraelem výrazně vyšší. Ruský turista utratí 290 EUR a Izraelský jen 171 EUR. Na grafu níže je vidět rozdíl v hodnotě průměrného nákupu u turistů z Ruska, Číny a Izraele.

Nejvíce čínských turistů potkáte v centru Prahy a v Českém Krumlově. Za nákupy míří hlavně do Pařížské ulice, dále do Široké a na Václavské náměstí, za zmínku stojí i Celetná ulice a obchodní dům Kotva. Jejich struktura nákupu se skládá hlavně z módy a oblečení (22 %) a šperků a hodinek (30 %). Na níže uvedeném grafu je detailnější struktura nákupů.

Čínští turisté jsou pro Českou republiku velmi důležití, jejich příjezdy se každým rokem zvyšují a podíl na celkových útratách každý rok roste. Každý rok roste i jejich průměrná částka za nákup, za rok 2018 je to zmíněných 828 EUR. Nejvíce utrácí za módu, oblečení, šperky, hodinky a za sklo, takže se maloobchodníkům vyplatí trochu obtížnější komunikace a něco shonu.

Karolina Ötwösová, marketingová expertka Global Blue Czech Republic, s.r.o.