Obří kontejnerová loď zablokovala Suezský průplav, nákladní provoz se zastavil

Obří kontejnerová loď zablokovala Suezský průplav, nákladní provoz se zastavil
23 / 3 / 2021 Asiaskop

Poryv větru v úterý 23. března vychýlil z kurzu gigantickou loď s kapacitou 22,388 TEU (dvacetistopých kontejnerů), plující z Východočínského moře do Rotterdamu. Otočením napříč loď zablokovala klíčovou tepnu asijsko-evropského obchodu – Suezský průplav – v obou směrech.

Ultra velké kontejnerové lodě (ULCS) s kapacitou nad 20 tisíc kontejnerů, se ještě před pár lety prezentovaly laické veřejnosti jako technologický pokrok správným směrem. Vedle obrovské přepravní kapacity se totiž snížil i počet členů posádky, oproti 50-ti námořníkům běžné obchodní lodi obsluhuje několikasetmetrové kolosy jen 14 námořníků. O práci na moři totiž již dlouho není zájem a řady námořníků se dnes rekrutují hlavně z Filipín, Číny, Indonésie, Ruska a Ukrajiny.

 

Ovšem pro provoz přístavů znamenaly obří lodě potřebu vysokých investic do infrastruktury nových stání s jeřáby, a hlavně do navazující silniční a železniční dopravy, řešící zejména „efekt vysavače“, kdy dvě a více lodí s kapacitou již od 15 tisíc TEU mohou zcela „vysát“ kapacitu přístavu, o čemž jsme na našem serveru psali již dříve. A třeba Panamským průplavem některé z nich vůbec neproplují.

 

Foto zdroj: https://www.theguardian.com/world/2021/mar/24/huge-container-ship-blocks-suez-canal-evergreen

 

Dalším rizikem může být vedle zásahu pandemie i nečekaná nehoda, jaká se udála včera za větrného počasí v Suezském průplavu. Loď tchajwanské společnosti Evergreen Marine Corporation 長榮集團 (čtvrtého největšího kontejnerového přepravce světa s flotilou 150 lodí, známého mimo jiné i nákupem dvanáctipatrového sídla tchajwanské politické strany Kuomintang v roce 2006), jménem Ever Given (400 metrů dlouhá a 59 metrů široká) zastavila dopravu v obou směrech a záhy se utvořila fronta ze stovky kontejnerových lodí. Sedm remorkérů se pokouší loď otočit do směru, ale vyprošťování může trvat velmi dlouho.

 

Tato nehoda ještě navýší už tak běžná zpoždění přepravy kontejnerů z Asie do Evropy a také jejich navazující vracení. Dobrou zprávou alespoň je, že nedošlo ke zraněním ani k ekologickým škodám.