Automobilový průmysl čelí velké výzvě, jak v ní obstojí?

Automobilový průmysl čelí velké výzvě, jak v ní obstojí?
21 / 1 / 2021 Viktor Muchin

Výpadky automobilového průmyslu v důsledku pandemie otřásly mnoha státy. Velké firmy se tak v tomto odvětví neobejdou bez strategických změn. Boj o zákazníka bude mít mnoho podob a staré metody v současných, neobvyklých podmínkách už nemusí fungovat. Asijský a evropský trh přitom patří vůbec k největším producentům automobilů. Přizpůsobí se zdejší výrobci novým trendům a najdou pověstnou skulinku na trhu?

Elektrická mobilita, auta bez řidiče, zautomatizované továrny a sdílení aut zaznamenávaly výpadky ještě před krizí, způsobenou COVID-19. Zvláště dnes, kdy většina z nás necestuje, nepracuje v továrnách, neprodává a nekupuje vozy, je otázkou, jak bude automobilový sektor v budoucnu vypadat.

 

V Německu dostalo během uzavření ekonomiky až 95 % zaměstnanců automobilového sektoru dočasné volno, z velké části hrazené státem. V jiných evropských a asijských zemích, dodávajících levné komponenty do aut, se odhaduje pokles příjmů v roce 2020 až na 100 miliard amerických dolarů. To představuje propad o 6 procentuálních bodů ve srovnání se situací před dvěma lety.    

 

Všichni jsme v síti

Právě nyní využívá většina spotřebitelů k provedení plateb a zapojení do elektronického podnikání možností internetu. Je proto asi vhodná příležitost přetransformovat komunikaci se zákazníkem prostřednictvím online sítě i v automobilovém odvětví. Zatímco čínské společnosti často využívají online platformy k oslovení potenciálních zákazníků, v Evropě se tento trend rozvíjí teprve postupně. V online prostoru se přitom dá časem vybudovat strukturovaný online obchod, bezkontaktní řídící zkušební testy, dovážka auta přímo do domu a další vymoženosti.

 

Pandemie do značné míry ochromila růst automobilového odvětví. Celosvětové prodeje aut se v roce 2020 snížily podle odhadů o 20 až 30 procent. Návrat k běžným prodejům potrvá nejméně čtyři roky, což však hodně závisí na konkrétních regionech, kde společnosti působí.

 

Přerušení dodávek

V prvních týdnech pandemie rychle vyplula na povrch nestabilita globálních dodavatelských řetězců. Závislost Spojených států a Evropy na čínských součástkách způsobila výpadky ve výrobě. Mezi roky 2000 a 2020 Čína zásobovala svými komponenty 5 až 30 procent světa. Teprve teď si popřední industriální aktéři uvědomili nutnost plynulých dodávek a opožděně hledají náhradní způsoby využití vlastních místních zdrojů.

 

V budoucnu se společnosti musí zaměřit na konkrétní oblasti zabezpečující odolnost řetězce dodávek. Kupříkladu firmy by měly provádět přísnou kontrolu zdraví svých zaměstnanců a bezpečnosti svých produktů. Za zmínku také stojí sledování interakcí mezi partnery a mechanismů registrace. Je nezbytné znovu vybudovat důvěru všech zúčastněných stran a pečlivě analyzovat výkyvy v poptávce.

 

Světlo na konci tunelu

Inovačním řešením se bezesporu jeví investice do autonomních technologií a elektromobilů. Nedávno podepsaná investiční dohoda mezi EU a Čínou je toho zjevným důkazem. Peking se zavázal zpřístupnit čínský trh evropským firmám k dovozu vozidel s ekologickým využitím. Nyní už pro vedení obchodu s Čínou nebude nutné zřizovat společný podnik.

 

Evropští investoři si mohou finančně přilepšit díky vysoké poptávce elektromobilů v Číně, související také s prohlášením prezidenta Xi o nezbytnosti neutralizovat emise CO2 do roku 2060. Ukázkovým příkladem se jeví jihočínské velkoměsto Shenzhen, hraničící s Hongkongem. V roce 2017, jako první na světě, zavedl Shenzhen plošné používaní elektrických autobusů. O rok později přišla řada i na elektrotaxíky, které začaly nahrazovat spalovací motory v tamních ulicích.

 

Analogem elektromobilů jsou vozidla poháněná stlačeným zemním plynem (compressed natural gas – CNG) a zkapalněným plynem (liquified petroleum gas – LPG). Například v Pákistánu jsou ovšem tato vozidla zakázána z důvodu nízké bezpečnosti a ohrožení explozí. Navíc v žádném státě není povoleno používat tuto kategorii vozidel v uzavřených prostorách (garáže, tunely), pro riziko vysoké vznětlivosti plynových bomb.

 

Ani automobily, využívající k pohonu vodík, nyní elektromobilům nemohou konkurovat. Jejich spotřeba je neporovnatelně vyšší než u běžného elektromobilu. Podle Zachary Shahana, editora Cleantechnica.com, má vodík velmi pomalou dobu odezvy, což znamená, že k uchovaní energie je třeba použít doplňujících systémů. Proto budou největším lákadlem technologického rozvoje zatím nejspíše stále elektromobily.

 

Viktor Muchin, ekonom, mezinárodní vztahy, Čínská studia, Zhongnan univerzita ve Wuhanu

 

Použité zdroje:

Thomas Hoffstätter, Melanie Krawina, Bernard Muhlreiter, Stefan Pohler, Andreas Tschiesner. Reimagining the auto industry’s future: It’s now or never.

European Commission. Key elements of the EU-China Comprehensive Agreement on Investment.

Danny Vincent. The uncertain future for China’s electric car makers.

Khaleeq Kiani. CNG, LPG use by public transport banned.

Zachary Shahan. Why hydrogen fuel cell cars are not competitive–from a hydrogen fuel cell expert.