Český design bodoval na singapurském veletrhu FIND 2024
Při zahájení 3. ročníku veletrhu FIND - Design Fair Asia 2024 poděkovali organizátoři za podporu jmenovitě dvěma zemím: Itálii a České republice. Až dál pak zmínili ostatní účastníky. Už první minuty veletrhu tak přinesly český marketingový úspěch, vždyť být v srdci jihovýchodní Asie se šesti sty miliony lidí řazen jako nositel designu hned vedle Itálie – tak se buduje značka!
Nic však nepřichází samo od sebe a bez úsilí. Největší přehlídku designu střední a východní Evropy Designblok máme už čtvrt století v Praze. A právě tato říjnová akce skupiny nadšenců kolem Jany Zielinski pomáhala vychovat celou generaci skvělých mladých českých designérů, které sousední země prostě nemají.
Mravenčí práce vedla i k letošní kvalitní české prezentaci na FIND 2024 v bombastickém singapurském konvenčním centru v Marina Bay Sands. Krátkým třem dnům veletrhu ve dnech 26. až 28. září totiž předcházel celý rok příprav.
Vedle rozsáhlé komunikace s místními organizátory a servisními organizacemi se mezi agenturou CzechTrade, ministerstvy zahraničí, průmyslu a obchodu a oborovými sdruženími, zejména Asociací českého průmyslového designu, vyjednávala státní podpora pro české účastníky. A snad ještě náročnější než celá organizace bylo sladění koncepčních rozdílů mezi vystavovateli, vždyť vedle velkých hráčů z Asociace českého průmyslového designu tu nastupovali i drobnější čeští výrobci. Leckomu se tak mohlo vybavit varování z minulosti, kdy si na asijských veletrzích firemní prodejci často pletli prezentaci českého průmyslu s tureckým bazarem.
Ale tentokrát se po několikaměsíčním hledání podařilo nastavit poměrně souladné spojení velkých firem, koupelnového giganta Ravak, tvůrce městského mobiliáře mmcité, designového osvětlení BOMMA a broušeného křištálu Rückl, disponujících vizemi předních českých kreativců (Vrtiška & Žák, David Karásek, Václav Mlynář aj.) na jedné straně a rodinných sklářů z firmy HALAMA s uměleckým křišťálem, Hunat Lighting se sklářskými instalacemi a Pačinek Glass s hravými figurálními motivy. Osmičku doplňovala luxusní dřevěná pera z Wood-factory, takže expozice měla co říci každému ze světa designu.
Právě koncepční spolupráce veřejnoprávních subjektů, jako Velvyslanectví ČR v Singapuru s osobním nasazením velvyslankyně Michaely Froňkové a Design centra CzechTrade, kde akci prosadil generální ředitel CzechTradu Radomil Doležal a celou ji prostřednictvím nejméně tisícovky e-mailů a komunikací vedl ředitel regionálního centra Ladislav Graner, jsou pro českou prezentaci na jiných kontinentech tolik zapotřebí.
Zejména Singapur je křižovatkou a přirozenou základnou pro vstup do zemí ASEAN, kde už počty obyvatel (Indonésie 280 milionů, Filipíny 115 milionů, Vietnam 100 milionů, Thajsko 71 milionů, Malajsie 34 milionů…) a pětiprocentní růst HDP dávají tušit ekonomický potenciál. Singapur je navíc „vládou práva“ a právní ochranou investorů v Asii něčím jako Nizozemí pro Evropu, vedle SAR Hongkongu je proto nejpopulárnější základnou firemních centrál v asijsko-pacifickém regionu.
Samozřejmě, že české prezentaci do světa zbývá dořešit řadu otázek, zejména eliminaci zbytečného a nepřehledného počtu značek českých státních institucí a přijetí zjednodušujícího názvu Czechia namísto předlouhého Czech Republic. Přesto ale byla výše popsaná singapurská vizitka letos velmi povedená.
Takže na shledanou na říjnovém Designbloku v Praze a na FIND 2025 v Singapuru!
Vít Vojta, etnolog, sinolog a právník