Analýza: Vysocí ústavní činitelé jezdí na Tchaj-wan naprosto výjimečně

25 / 11 / 2019
Mikuláš Nozar
V letošním roce se opakovaně stala tématem některých českých politiků otázka jednotné Číny. Naposledy předseda Senátu PČR Jaroslav Kubera po jednání s čínským velvyslancem Čang Ťien-minem (Zhang Jianmin) vyslovil domněnku, že "citlivost otázky jedné Číny vychází z obav z možného rozpadu země". Pan předseda Kubera také plánuje cestu na Tchaj-wan, od které jej údajně odrazují všichni tři zbývající nejvyšší ústavní činitelé ČR. Abychom lépe porozuměli otázce Tchaj-wanu, zpracoval jsem z veřejných zdrojů historický kontext této problematiky a doplnil aktuální status výměny s EU a ČR.
Stručný historický úvod: dynastie Čching (Qing), válka proti japonské agresi a Čínská občanská válka
Také během vlády dynastie Čching mezi léty 1683-1895 byl Tchaj-wan součástí čínské říše. V roce 1895 jej na základě smlouvy podepsané v Shimonoseki získali Japonci, protože jim mandžuská dynastie musela území postoupit v důsledku prohrané války. Po 50 letech japonské kolonizace se Tchaj-wan na základě Káhirské deklarace znovu připojuje k Číně. Od roku 1945 do roku 1949 na Tchaj-wan prchají členové a představitelé nacionální strany Kuomintangu, který i přes velkou podporu Američanů prohrává občanskou válku na pevnině s komunisty, a to především z důvodu neschopnosti řešit hospodářské problémy, obrovské míry korupce, nedisciplinovanosti armády, propojení s podsvětím a nerozhodnosti postavit se japonské agresi.Před příjezdem Čankajška v roce 1949 byl do té doby, ve srovnání s pevninou, prosperující ostrov vydrancován kuomintangskými vojáky, proběhly i pogromy místních obyvatel. V roce 1949 je na pevnině Mao Ce-tungem vyhlášena Čínská lidová republika a Čankajškem Čínská republika na Tchaj-wanu. Obě strany si nárokují zákonnou vládu nad celou Čínou a ani jedna ze stran koncept jedné Číny nezpochybňuje.
Status Tchaj-wanu v druhé polovině 20. stol.
Po roce 1949 se po ztrátě Číny ve prospěch komunistů stává podpora Čínské republiky na Tchaj-wanu jedním z hlavních zájmů Ameriky v období studené války. Také díky její pomoci a ochraně dochází na Tchaj-wanu k rychlému hospodářskému rozvoji. Kuomintangská Čínská republika zastupovala celou Čínu v OSN až do roku 1971, kdy členství v OSN ztrácí ve prospěch komunistické Čínské lidové republiky (ČLR). Tímto také Čínská republika ztrácí mezinárodněprávní suverenitu.Navázání diplomatických styků s ČLR pro jednotlivé země znamená, že akceptují politiku jedné Číny, a tedy nemohou mít zároveň navázané diplomatické styky i s Čínskou republikou na Tchaj-wanu formou velvyslanectví. Zde bych rád panu primátoru Hřibovi s jeho hojně citovaným výrokem z Twitteru, jež je cílený českému prezidentovi, totiž výroku o „naslouchání českému Ministerstvu zahraničních věcí“, doporučil seznámit se se základními tezemi problematiky (nejlépe na oficiálních webových stránkách zmiňovaného MZV).
S Čínskou republikou na Tchaj-wanu má ze současných 193 členských zemí OSN diplomatické vztahy navázáno 16, jedná se z většiny o ostrovy v Latinské Americe a v asijsko-pacifickém regionu. Těchto 16 zemí (ještě před dvěma měsíci jich bylo 18, celkový počet má lineárně klesající tendenci) má s Čínskou republikou na Tchaj-wanu aktivní diplomatickou výměnu na nejvyšší úrovni.
Současnost – vzájemné vztahy
Z výše uvedeného je zřejmé, že ČR, státy EU a většina států světa má s Tchaj-wanem bilaterální relaci omezenou na nepolitické oblasti: hospodářskou a obchodní spolupráci, kulturu, školství a mezilidskou výměnu. Zastupitelské úřady z obou stran mají působnost omezenou na uvedené oblasti a působí pod názvem „Hospodářská a kulturní kancelář“. Tchaj-wan je od roku 2002 členem WTO jako samostatné celní území a dialog EU s Tchaj-wanem je v návaznosti na politiku jedné Číny veden formou dialogů a konzultací o otázkách obchodní a investiční politiky.Pravidelná výměna na úrovni náměstků ministra mezi ČR a Tchaj-wanem probíhá formou zasedání bilaterálních hospodářských konzultací, za českou stranu jsou tato jednání zpravidla vedena náměstkem ministra průmyslu a obchodu pro evropské záležitosti a zahraniční obchod.
Pokud jde o obchod mezi ČR a Tchaj-wanem, má jeho obrat stoupající tendenci a v minulém roce dosáhl úrovně 1,44 mld. USD. Český vývoz za rok 2018 činil 212 mil. USD. Pro srovnání: český vývoz do Číny za stejné období činil 2,58 mld. USD. Český dovoz z Tchaj-wanu v roce 2018 dosáhl výše 1,23 mld. USD, tj. vzájemný obchod má výrazný deficit na české straně.
Ve vzájemných ekonomických vztazích se významně profilují tchajwanské investice. Celkem v ČR bylo založeno 36 projektů tchajwanských podnikatelů. Podle údajů agentury CzechInvest za období 1995-2018 činí hodnota tchajwanských investic v ČR asi 1,21 mld. USD. Z mimoevropských investorů v ČR je Tchaj-wan na 4. místě (po Japonsku, Korejské republice a USA).
Současnost – jednání představitelů Ministerstva pro ekonomické záležitosti Čínské republiky na Tchaj-wanu (zkratka MOEA, viz oficiální webové stránky ministerstva) s partnery ze zemí EU
- EU: Brusel, červen 2019, kromě každoročních bilaterálních schůzek mezi EU a TW návštěva delegace vedené ministrem MOEA panem Šenem (Shen), setkání s Timo Pesonenem, vedoucím Generálního ředitelství Evropské komise pro vnitřní trh, průmysl, podnikání a malé a střední podniky (DG GROW)
- Finsko: Tchaj-pej, srpen 2018, náměstek ministra WANG, MOEA, a Jari Gustafsson, stálý tajemník ministerstva hospodářství a zaměstnanosti
- Švédsko: Stockholm, září 2019, náměstek ministra Wang, MOEA, přijetí státním tajemníkem ministerstva zahraničního obchodu Kristerem Nilssonem
- Spojené království: Londýn, říjen 2019, náměstek ministra Wang, MOEA, setkání s britským státní tajemníkem pro mezinárodní obchod Conorem Burnsem
Současnost – jednání představitelů Ministerstva zahraničních věcí Čínské republiky na Tchaj-wanu (zkratka MOFA, viz oficiální webové stránky ministerstva) a tchajwanské prezidentky Cchaj (Cai) (viz oficiální webové stránky prezidentské kanceláře) a představiteli EU a USA v Tchaj-pej (Taipei) za poslední rok
- Lucembursko: říjen 2019, poslankyně Lucemburského parlamentu Viviane Reding + delegace
- Nizozemí: říjen 2019, člen Nizozemské sněmovny reprezentantů Henk Krol + delegace
- Stát Idaho: říjen 2019, guvernér amerického státu Idaho Brad Little + delegace
- USA: říjen 2019, senátor Ted Cruz, člen Výboru pro zahraniční vztahy USA + delegace (po 35 letech první americký senátor, který se účastnil Oslav národního dne)
- Spojené království: září 2019, poslanci Parlamentu Spojeného království Lord Rogan pan Evans + delegace (v roce 2019 v pořadí druhá návštěva delegace na úrovni poslanců Parlamentu Spojeného království, v roce 2018 proběhly delegace na stejné úrovni celkem tři)
- Stát Mississippi: srpen 2019, guvernér státu Mississippi Phil Bryant + delegace
- Belgie: květen 2019, předseda belgického Senátu Jacques Brotchi + doprovod
- EU: prosinec 2018, poslanec Evropského parlamentu Agustín Díaz de Mera + delegace
- ČR: listopad 2018, místopředseda PSP ČR Vojtěch Pikal + čtyřčlenná delegace poslanců
Sumarizace bilaterálních relací
Ze zpracovaných dostupných podkladů vyplývá, že styky v exekutivě mezi EU a Tchaj-wanem jsou vázány především na oblast vzájemného obchodu, a to převážně na úrovni náměstka ministra a nižší. Při návštěvě zemí EU ministrem nebo náměstkem ministra z Tchaj-wanu je úroveň přijetí odpovídající protistraně nebo nižší (ministr bývá běžně přijat na úrovni náměstka nebo i nižší, např. v Německu, jak vyplývá z rozhovoru se členem německého Parlamentu při návštěvě Tchaj-peje).Pokud se podíváme na zákonodárce, pak poslanci z evropských zemí jezdí na návštěvu Tchaj-wanu poměrně běžně, vysocí ústavní činitelé však jen naprosto výjimečně.
Z nejvyšších ústavních činitelů zemí EU vyčnívá v posledních dvou letech snad jen návštěva předsedy belgického Senátu v Tchaj-peji, s přijetím prezidentkou Cchaj. Jen o měsíc později jsme v celosvětových médiích mohli v kontrastu zaznamenat incident vydání ujgurské matky se čtyřmi dětmi z belgického velvyslanectví v Pekingu, když hledali azyl, do rukou čínské policie, za což Belgie sklidila zaslouženou kritiku na mezinárodní scéně, která jednoznačně vyvolala daleko více mezinárodní pozornosti než zmiňovaná cesta předsedy Senátu.
Z uvedených důvodů vyplývá, že oficiální cesta předsedy Senátu PČR nezapadá do konceptu zahraniční politiky ČR a EU.
Závěrem
Respektování politiky jedné Číny je oficiální politikou NATO, EU i ČR. Polemizování a zpochybňování politiky jedné Číny není z hlediska dlouhodobých ekonomických zájmů ČR a českých firem konstruktivní. Největším českým exportérem na čínský trh je ŠKODA AUTO a.s., aktuálně je každý čtvrtý vůz ŠKODA dodaný zákazníkovi v Číně. Snad ani nemusíme zmiňovat, že ŠKODA AUTO patří mezi největší české zaměstnavatele a spolu s dalšími exportně orientovanými průmyslovými firmami je páteří české ekonomiky.Respektování politiky jedné Číny na druhé straně neznamená, že bychom měli rezignovat na otázku dodržování lidských práv. Naopak. To totiž také společně s podporou demokracie patří mezi stěžejní cíle zahraniční politiky České republiky.
Pokud chceme vést s Čínou konstruktivní dialog jako rovnocenný partner a zároveň prosazovat otázku lidských práv (nejen v autonomních oblastech Ujgurska a Tibetu), neměli bychom se stavět do zbytečně nevýhodné pozice. Ústavní činitelé nemají odpovědnost pouze sami za sebe, ale také za celou zemi, kterou reprezentují.
Mikuláš Nozar, sinolog
Zdroje:
- Čína ve 20. století. Díl 1, Bakešová, Ivana, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001
- Čína ve 20. století. Díl 2, Bakešová, Ivana, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003
- Dějiny Číny, John King Fairbank, NLN – Nakladatelství Lidové noviny, 2010
Související články