Co přemůže koronavirus - komunistický režim nebo tradiční myšlení?
V současné době trápí svět koronavirus a všechny zajímá, jak mu Čína čelí. Čínský prezident a současně generální tajemník vládnoucí komunistické strany však v jednom z prvních projevů na téma koronaviru překvapivě prohlásil, že je třeba „morové démony co nejdříve doprovodit k odchodu“. Byl to jen orientální příměr nebo něco víc?
„Morový démon“ či spíše „moroví démoni“ jsou v čínských médiích zmiňováni jako spirituální původci současné epidemie. Tato zvláštní rétorika se objevila i u dřívějších epidemií, zejména u SARS v roce 2003. Podle čínské tradice je morových démonů Wen-šen pět, proto se jim také říká Patero morových poslů. V něčem tak připomínají čtyři křesťanské apokalyptické jezdce, zvláště prvního, kterým je Mor ze Zjevení svatého Jana. Všude po světě identifikovala lidová tradice pestrou škálu animálních sil, zpodobňovaných často jako bytosti, část z nich bývá člověku i příznivá, jiné jej nemilosrdně potírají.
Animistická čínská tradice vnímá Morové démony jako sice ničivou, ale nezbytnou součást světa. Proto se jim stavěly chrámy, sochy, oltáře a obětovalo se jim, aby nezasahovali do lidského světa a zůstali stranou.
Ale jde v případě Morových démonů jen o čínský literární příměr, který současní představitelé strany a státu užívají, aby byli srozumitelní a blíž lidem? Jako marxističtí ateisté by žádné démony připouštět neměli a celý animismus vidí „moderní věda“ už jen jako dávno překonaný vývojový stupeň lidstva.
Když se v průběhu ledna rozpoutal boj s epidemií, čínská vláda rozhodla, že se ve wuchanském epicentru postaví dvě infekční nemocnice. První nemocnice dostala název „Hora bohů ohně“ a druhá „Hora bohů blesků“, protože bohové či duchové ohně a blesků v čínské mytologii jako jangové síly úspěšně válčí s jinovými Morovými démony. I proto se „Hora bohů ohně“ musela dostavět před 4. únorem, do dne, kdy v lunárním kalendáři „Nastává jaro“. Protože až v tento den skutečně začíná nový rok a je tak příhodná doba k vytlačení Morových démonů.
Několik dní po první nemocnici se minulý týden podařilo dostavět i druhou infekční kliniku „Horu bohů blesků“. V duchu čínského pojetí se tak zdá, že země shromáždila potřebné jangové spirituální síly a zase o něco přiblížila šanci epidemii brzo potlačit. Démoni jsou věční, nelze je zničit, pouze omezit. Nelze jim ani beztrestně spílat, proto se i čínský prezident chystá je jen „co nedříve vyprovodit“, jako se vyprovází host, který přinesl neštěstí.
Obdobnou ukázkou přetrvávajícího taoistického myšlení může být i příklad prodloužení „střední osy sídelního města“ v Pekingu. Krátce po tom, co bylo v roce 2000 rozhodnuto o pořádání Olympijských her 2008 v Pekingu, vystavěla Čína znovu dávno zbouranou Bránu věčné stability na jihu Pekingu a „střední osu“ města pak ještě prodloužila a posílila Olympijským parkem na severu města. Zesílení rozhodující střední osy hlavního města prospělo z geomantického hlediska feng-šuej celé Číně a „nejspíše i proto je země dnes tak úspěšná“.
Čína u nás bývá popisována jako plochá marxistická totalita. Upozorňování na specifičnost čínského myšlení není nyní v kursu, současná antičínská mediální vlna takové přístupy označuje „za rozmělňování, a tím za skrytou podporu zločinného režimu“.
Avšak ani čínské, ani západní „ideologické pokřiky“ nemohou popřít, že tisíciletí kontinuální historie daly čínské společnosti velmi hluboké základy, proti kterým je aktuální marxistický trend sice citelnou, ale stále jen krátkou epizodou.
Vít Vojta, Sinoskop – Institut pro současnou Čínu
Text vyšel jako komentář v Mladé frontě DNES dne 12. 2. 2020.